مقالات

براکت ارتودنسی و نکات مهم در زمان نصب آن

براکت ارتودنسی باید به درستی بر روی دندان نصب شود. به طور کلی ارتودنسی عملی برای اصلاح ناهنجاری های فک و دندان است که توسط متخصص ارتودنسی انجام می شود. ارتودنسی دندان دارای مراحل مختلفی است که این مراحل بسته به هدف درمان، می توانند کمی با هم متفاوت باشند. بعضی صرفا از جهت زیبایی اقدام به انجام عمل ارتودنسی می کنند. برخی افراد نیز هستند که به سلامت دندان ها و سهولت رعایت بهداشت دهان و دندان فکر می کنند.

براکت فلزی است که در ارتودنسی ثابت کاربرد زیادی دارد. دندانپزشک با در اختیار داشتن تجهیزات ارتودنسی اقدام به این کار می کند. معمولا در اولین جلسه، معاینه و بررسی مشکلات دندان‌ها را انجام می دهد و توضیحاتی درباره نحوه تشخیص و بررسی دندانها و فک ارائه می دهد. بعد از آن، برای تشخیص بهتر، با اشعه ایکس از دندانهای شما عکس گرفته می شود. رادیوگرافی از دندانها، باعث می شود تا بتوان هر گونه مشکلی که متوجه دندان است را قبل از نصب براکت ارتودنسی بر طرف کرد. براکت فلزی نیز در ارتودنسی ثابت کاربرد زیادی دارد. در این مطلب قصد داریم به توضیح مهمترین مرحله درمان ارتودنسی یعنی نصب براکت بپردازیم.

مراحل ارتودنسی

مراحل ارتودنسی

  1. در مرحله اول که شما قصد انجام ارتودنسی را دارید باید تحت معاینه متخصص قرار گرفته و مشکلات دندانها بررسی شود و میزان ناهنجاری دندانها و فک شما تعیین شود. مدت زمان، روش و هزینه کلی درمان در این مرحله به شما گفته می شود.
  2. در این مرحله رادیوگرافی از دندان های شما انجام می شود تا هر نوع خرابی دندانها قبل از ارتودنسی درمان شود. متخصص ارتودنسی بعد از اطمینان از سلامت لثه شما، اقدام به درمان پوسیدگی های دندان شما می کند. هنگامی که خرابی های دندان شما درمان شد، قالب گیری از هر دو فک بالا و پایین شما، انجام می شود.

نصب براکت ارتودنسی

  1. نصب براکت ارتودنسی بر روی دندان مهمترین مرحله ارتودنسی می باشد. قبل از نصب براکت ها باید شرایط برای نصب براکت ها فراهم کند. برای اینکار در ابتدا دندانها پالیش شده و خشک می شود. به طور معمول برای نصب براکت ها بر روی دندان، از مواد کامپوزیت نوری استفاده می شود. در این حالت برای ثابت ماندن براکت ها بر روی دندان ها از نور پلاسما که با شدت بالا تابانده می شود، استفاده می شود. براکت ارتودنسی در انواع مختلف براکت فلزی، براکت خود باز شونده یا دیمون، براکت سرامیکی، براکت لینگوال، براکت پلاستیکی وجود دارند.
  2. بعد از این مرحله، نوبت به جاگذاری سیم های دندان می رسد. این سیم که به حالت قوسی شکل است، از تمام براکت ها توسط دندانپزشک زیبایی عبور داده می شود. زمانی که اولین بار سیم و براکت ها بر روی دندان شما قرار می گیرد، ممکن است تا یک هفته احساس درد و فشار بر روی دندان های خود داشته باشید. اما با گذشت چند روز کم کم از احساس فشار آن کاسته می شود.
  3. تنظیم براکت که بعد از اتمام اجرای ارتودنسی، از شما خواسته می شود تا هر ماه ویزیت شوید. بعد از هر تنظیم ماهیانه براکت های ارتودنسی، ممکن است دوباره وادار به تحمل اندکی درد و فشار نیز شوید.
نصب براکت ارتودنسی
مراحل نصب براکت ارتودنسی

مراحل نصب براکت ارتودنسی

  1. پاکسازی سطوح مینای دندان هایی که قرار است براکت به آنها متصل شود.
  2. شستشوی دندان وخشک کردن رطوبت با هوای فشرده فاقد چربی
  3. اچ کردن یا همان استفاده از ژل اسیدی روی سطح مینای دندان
  4. شستشو و خشک کردن دندانها با استفاده از اسپری آب/هوا

جمع‌بندی

به طور کلی براکت ارتودنسی برای اتصال پذیری سیم با چسب یا باند روی دندان ها به کار می‌رود و معمولاً در انواع براکت فلزی، پلاستیکی و سرامیکی می باشد. تجهیزات ارتودنسی نیز ابزاری هستند که در ارتودنسی برای ردیف کردن و مرتب کردن دندان‌ها به کار می‌روند و کمک می‌کنند تا با نیروی سیم ارتودنسی، دندان ها به محل صحیح هدایت شوند. براکت در بریس ارتودنسی مانند دسته‌هایی عمل می ‌کند که نیرو را از بخش فعال بریس به دندان منتقل می‌ کند. براکت ها معمولا حاوی یک یا دو شیار هستند که سیم ارتودنسی از میان آن رد شده و بر اساس پایه شیار و طراحی به چند روش طبقه ‌بندی می‌شوند و در محل مناسب تعیین شده توسط متخصص ارتودنسی قرار می گیرد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *